http://www.gumuslukfestival.org/
10.Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali Kapanış Konseri
16.08.2013 Cuma, saat: 21:00
16.08.2013 Cuma, saat: 21:00
Carlo Domeniconi – Derek Gripper
Koyunbaba Bestesi/Carlo Domeniconi yapıtı
Koyunbaba Antik Taş Ocağı
Koyunbaba Antik Taş Ocağı
Carlo Domeniconi – Derek Gripper
Gümüşlük’te festival “Koyunbaba”yla son buldu
Let’s Bodrum! 10. Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali, İtalyan gitarist Carlo Domeniconi ve Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper’ın, Kempinski Barbaros Bay sponsorluğunda gerçekleştirdikleri konserle son buldu.
Bodrum Klasik Müzik Derneği tarafından organize edilen festival, bu yıl da Piyanist Eren Levendoğlu’nun sanat yönetmenliğinde ve Devlet Sanatçısı Piyanist Gülsin Onay’ın sanat danışmanlığında gerçekleştirildi. 15 binin üzerinde klasik müzikseverin canlı olarak izlediği festivalde konserlerin yanı sıra 2. Ahmed Adnan Saygun Uluslararası Piyano Yarışması ve 3 ayrı dalda yapılan masterclasslar bir ay boyunca sanatseverler tarafından ilgiyle izlendi.
Onuncu yılında daha fazla izleyiciyle buluşmak ve daha yüksek standartlarda performanslara hizmet verebilmek için Gümüşlük’ün tarihi mekânlarından 2500 yıllık Koyunbaba Antik Taş Ocağına taşınan festival, olağanüstü konserlere ev sahipliği yaptı. Festivalin son gününde gerçekleşen Carlo Domeniconi – Derek Gripper konseri ise görülmeye değerdi. Türkiye’de 1977–80 yılları arasında eğitimci olarak görev yapan Carlo Domeniconi, 1980’li yılların ortasında Gümüşlük’e yerleşmiş ve bir dönem burada yaşamıştı. Eski dostlarıyla da bir araya gelen İtalyan gitarist, Derek Gripper’ın ardından sahne aldığı konserde, 1985’te bestelediği “Koyunbaba” adlı eseri de seslendirdi.
Konser Gripper’la başladı, Domeniconi ile devam etti
Dünya müziğinden birçok tınıyı kendi müzikal yapısında barındıran Gripper, Güney Afrika müziğinin manzarasını yeniden biçimleyen, birçok çığır açan albüme imza atmış bir sanatçı. Özellikle olağanüstü karmaşık geleneksel Mali kora bestelerini altı telli gitara eksiksiz adapte etmesiyle dikkat çeken Gripper’ın, Egberto Gismonti’nin müziğinin kaydı olan The Sound of Water adlı albümle 2012’de Güney Afrika Müzik Ödülüne yılın en iyi klasik ve enstrümantal albümü için aday gösterilmişti.
2500 yıllık tarihi mekânda, festivalin son konser etkinliğinde iki gitarist arka arkaya sahne aldı. İlk olarak sahneye gelen Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper, seyircinin karşısına oldukça renkli ve sıra dışı bir repertuvarla çıktı. Derek Gripper ilk olarak Amadu Bansang Jobarteh’ın “Alfa Yaya” adlı eserini seslendirdi. Sanatçı daha sonra sırayla şu eserlere yer verdi; “Chamber Music /Joni”, Ballake Sissko and Derek Gripper; “Jarabi”, Toumani Diabate; “Tubaka”, Toumani Diabate; “Selva Amazonica /Danca Das Cabecas”, Egberto Gismonti; “Sete Aneis”, Egberto Gismonti; “‘56”, Ali Farka Toure.
Koyunbaba, Çin’de çok seviliyor
Programın ikinci yarısında sahneye gelen Carlo Domeniconi ise şu eserleri seslendirdi; “Trilogie”, “Gita” ve “Koyunbaba”. Domeniconi’nin konserde son olarak seslendirdi “Koyunbaba” eseri izleyiciler tarafından büyük beğeniyle karşılandı. Sanatçı performansının ardından ayakta alkışlandı. Carlo Domeniconi “Koyunbaba” eserini dünyanın dört bir yanında seslendirmiş ve her zaman büyük övgü ve coşkulu eleştiriler almıştı. Norveç’ten Arjantin’e, Japonya’dan Çin’e çok farklı kültürden dinleyiciyi etkileyen eser, Çin’de klasik gitarcıların son yıllarda en fazla çaldığı eser olarak dikkat çekiyor. Festivalin kapanış konserinin etkinlik sponsorluğunu ise Kempinski Barbaros Bay üstlendi.
“Gitar kaderim, Anadolu esin kaynağım”
Festival dostlarından Ali Can Polat’ın, Carlo Domeniconi ile yaptığı röportajda, sanatçı, batılı olmasına karşın Türkiye’de kendisini hiç yabancı gibi hissetmediğini, bu coğrafyanın herkesi kendisine çeken ve birleştiren bir yapısı olduğunu söylüyor. İtalyan müzisyen, “Gitar kaderim, Anadolu esin kaynağım” diyor. Gitar için 300’ün üzerinde solo eser, 20’nin üzerinde konçerto yazan Carlo Domeniconi “Anadolu, hem Doğu’ya hem de Batı’ya açık bir coğr
afya. Türk Halk Müziği ve Klasik Türk Müziği müthiş bir ses hazinesi; gitarcı için bağlama ve ut büyüleyici tınılar içeriyor. Anadolu’da müthiş bir zenginlik var. Bu zenginlikten çok yararlandım ve örneğin İstanbul’da “Orta Şekerli Gitar Konçertosu”nu böyle yazmıştım” diyor.
afya. Türk Halk Müziği ve Klasik Türk Müziği müthiş bir ses hazinesi; gitarcı için bağlama ve ut büyüleyici tınılar içeriyor. Anadolu’da müthiş bir zenginlik var. Bu zenginlikten çok yararlandım ve örneğin İstanbul’da “Orta Şekerli Gitar Konçertosu”nu böyle yazmıştım” diyor.
10.ULUSLARARASI GÜMÜŞLÜK KLASİK MÜZİK FESTİVALİ KAPANIŞ KONSERİ
Görsel Seçkiler
Program ve görseller: Eren Levendoğlu/Gümüşlük Festivali Sanat Yönetmeni
Kapanışta Domeniconi’nin “Koyunbaba” adlı eseri çalınacak
Bu yıl onuncu yaşını kutlayan Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali, 16 Ağustos Cuma akşamı, İtalyan gitarist Carlo Domeniconi ve Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper’ın, Kempinski Barbaros Bay sponsorluğunda verecekleri konserle son bulacak. Carlo Domeniconi’nin Gümüşlük’te yaşadığı döneme denk gelen ve 1985 yılında bestelediği, dünyanın dört bir yanında seslendirdiği ve övgüler aldığı “Koyunbaba” adlı eserini, bugün konser mekânı olarak kullanılan Koyunbaba Antik Taş Ocağı’nda seslendirecek olması ise festival için ayrıca bir anlam taşıyor.
Gümüşlük’te festival gitar şöleniyle son buluyor
Let’s Bodrum! 10. Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali, 16 Ağustos Cuma akşamı, İtalyan gitarist Carlo Domeniconi ve Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper’ın, Kempinski Barbaros Bay sponsorluğunda verecekleri konserle son bulacak.
15 Temmuz’da Devlet sanatçısı Piyanist Gülsin Onay ve keman sanatçısı oğlu Erkin Onay’ın birlikte sahne aldıkları, Gümüşlük’ün Koyunbaba mevkiinde yer alan 2500 yıllık tarihi taş ocağında start alan Let’s Bodrum! 10. Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali, 16 Ağustos Cuma akşamı saat 21:00’de İtalyan gitarist Carlo Domeniconi ve Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper’ın sırayla sahne alacakları iki gitar resitaliyle son buluyor.
Domeniconi, “Koyunbaba”yı seslendirecek
2500 yıllık sessizliğini bu yıl festivale gelen birbirinden değerli sanatçılarla bozan tarihi taş ocağı, 2013 festival döneminde 15 bin civarında klasik müzikseveri konuk etti. Tarihi mekânda bu yılın son konserinde ilk olarak sahne alacak olan Güney Afrikalı gitarist Derek Gripper, oldukça renkli ve sıra dışı bir repertuvarla seyircinin karşısına çıkacak. Gripper sırayla, şu eserleri seslendirecek; “Alfa Yaya”, Amadu Bansang Jobarteh; “Chamber Music /Joni”, Ballake Sissko and Derek Gripper; “Jarabi”, Toumani Diabate; “Tubaka”, Toumani Diabate; “Selva Amazonica /Danca Das Cabecas”, Egberto Gismonti; “Sete Aneis”, Egberto Gismonti; “‘56”, Ali Farka Toure.
Programın ikinci yarısında sahneye gelecek olan Carlo Domeniconi ise şu eserleri seslendirecek; “Trilogie”, “Gita” ve “Koyunbaba”. Carlo Domeniconi, “Koyunbaba” adlı eserini Gümüşlük’te yaşadığı dönem olan 1985 yılında bestelemişti. Dünyanın dört bir yanında seslendirdiği ve övgüler aldığı “Koyunbaba” adlı eserini, günümüzde festivalin konser mekânı olarak kullanılan Koyunbaba Antik Taş Ocağı’nda seslendirecek olması ise konsere daha büyük bir anlam katıyor. Festivalin kapanış konserinin etkinlik sponsorluğunu ise Kempinski Barbaros Bay üstleniyor.
Festival Sponsorları
Festival Ana Sponsoru, Let's Bodrum (Let's Bodrum'un Ana sponsoru: İş Bankası; Let’s Bodrum sponsorları: Türkcell, HaberTürk, EtsTur, Mudo, Mobilera); Festival Co-sponsorları, Kempinski Barbaros Bay, Bosch; Festival Kurumsal Sponsorları, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Bodrum Belediyesi, Gümüşlük Belediyesi, BODTO, TURSAB; Festival Basın Sponsorları, Sabah Gazetesi, Bodrum Ajans; Diğer Sponsorlar, Gümüşkaya Sitesi, THY, Victoria's, Otel Gümüşlük, Dobrum Bilgisayar, Limon Restoran, Günbatımı Restoran, Ekin Ofset, Studio Nord, Koçteş Elektrik, Erenler Sofrası.
Carlo Domeniconi
Klasik gitara yeni bir soluk katan besteci ve yorumculardan İtalyan asılı Carlo Domeniconi, 1977′de konservatuvarda öğretmenlik yapmak üzere Türkiye’ye gelmiş ve üç yıl İstanbul’da kalmıştı.
Uzun süredir Almanya’da yaşayan sanatçının, klasik gitara yeni bir ses, sıcak bir üslup getirmeye çalıştığı bu yeni yaklaşım, farklı kültürlerden müzikseverlerin ilgisini çekiyor. Klasik gitarda kalıcı tınılar arayan sanatçı, bu arayışın klasik gitarda yeni bir tarz olmasını umuyor ve “Gitar benim kaderim. Yaşadığım sürece hayal ettiğim renkleri, sesleri klasik gitar geleneğine kazandırmak istiyorum” diyor.
Carlo Domeniconi, bestelediği eserlerin çoğunu solo, iki, üç ve dört gitar için yazmış olmakla beraber gitar ile başka enstrümanlar veya sesin beraberliği için de yazmış. Bunun yanı sıra bu güne dek yarısı solo gitar için yarısı değişik enstrümanlardan oluşan gruplar için 20 git
ar konçertosu bestelemiş.
ar konçertosu bestelemiş.
Orta Şekerli Gitar Conçerto, iki gitar için Conçerto Mediterraneo, saz (bağlama), gitar ve oda orkestrası için Conçerto di Berlinbu, ve solo keman, konuşmacı, soprano, iki gitar, yaylı dörtlü, akordeon, piyano, viyola da gamba ve perküsyon için El Trino del Diablo (The Devil’s Trill) Domeniconi’nin en çok çalınan/icra edilen eserleri arasındadır.
Carlo Domeniconi, son 30 yıldır kendi müziğini dünyanın her yerinde verdiği konserlerle aralıksız olarak icra etmektedir. David Russell, Alvaro Pierri, John Williams, the LAGQ, Dale Kavanagh, Marco Socías, Pavel Steidel and Shin-ichi Fukuda gibi tanınmış müzisyenler dâhil bestelerinin birçoğunu icra ettiler.
Koyunbaba, Anatolia (Dostum Türküsü üzerine çeşitlemeler), Hommage à Jimi Hendrix, Toccata in Blue ve Sindbad gibi eserler konser programlarının vazgeçilmezleridir. Bu bestelerin birçok CD kayıtları bulunmaktadır. Classical Guitar, Le Cahier de la Guitare, Il Fronimo, Gitarre Aktuell, Gitarre und Laute and Guitart vb. dergilerde Carlo Domeniconi hakkında sayısız yazılar yayınlandı. Bunlardan iki tanesine örnek verecek olursak:
“Domeniconi’nin müziği bir süreklilik içinde Doğu ve Batı’nın sentezini aramakta. Özünü bulup farklı kültürleri yepyeni bir anlatımla sunmakta. Müziğine hipnotize eden bir kaçınılmazlık hâkim.” Michel Lydon, Soundboard, New York 2001
“Carlo Domeniconi’nin eserlerinin çoğunda bir çeşit ipnoz mevcut. Teslim olun, bu bir lütuf, kendinizi onun anlatımına bırakın ve müziğinden keyif alın.” Colin Cooper, Classical Guitar 2008
Derek Gripper
Derek Gripper
Güney Afrikalı Derek Gripper altı yaşındayken müzik eğitimine kemanla başladı. On üç yıl klasik müzik okuduktan sonra ilham kaynağını daha uzaklarda aramaya başladı. Bu arayış onu geleneksel karnatik müziği eğitimini aldığı Hindistan’ın güneyine getirdi. Ülkesine döndükten sonra burada edindiği tecrübeyi gitarla sentezleyerek yeni açılımlar aradı. Olivier Messiaen’ın çok katmanlı müziği, Steve Reich’in Afrika’dan etkilenmiş yapısallığı ve bir o kadar da J.S.Bach’ın müziğinin gitar için uyarlamalarına ilgi duyduğu sırada Cape Town’lı caz trompetçisi Alex van Heerden ile tanışınca, yaptığı araştırmaları Güney Afrika’nın müziğinde yeni yollar bulmak için kullanılabileceğini anladı.
Güney Afrika müziğinin manzarasını yeniden biçimleyen, birçok çığır açan albümleri; özellikle de Alex van Heerden ile yaptığı düşsel Sagtevlei albümünden sonra Derek, başka bestecilerin müziğini icraatlarına dâhil etmeye başladı. Gripper’in “Zamanımızın Heitor Villa Lobos’u” dediği Brezilyalı Egberto Gismonti’nin müziğine duyduğu heyecandan, müzisyenin gitar müziğini uyarlama projesi doğdu. Derek Gripper’in Egberto Gismonti’nin müziğinin kaydı olan The Sound of Water adlı albüm 2012’de Güney Afrika Müzik Ödülüne yılın en iyi klasik ve enstrümantal albümü için aday gösterildi.
2009’da Derek’e Batı Afrika’da çalınan 21 telli bir arp-lavta olan kora hediye edildi. Geleneksel Mali kora bestelerini öğrenerek bu enstrümanın çalma tekniklerini araştırmaya başladıktan iki yıl sonra büyük bir buluş yaptı: İspanyol Rönesans lavtasının (vihuela) basit dokusal dilini kullanarak büyük Mali kora sanatçısı Toumani Diabate’nin olağanüstü karmaşık kora bestelerini, orijinal icraların tek bir notasını atlamadan altı telli gitarda çalmayı başardı. Derek Gripper’in Afrika’nın kimi en büyük müzisiyenlerin eserlerinin uyarlamalarını temel alarak bir Afrika klasik gitar repertuarı yaratma projesi giderek büyüyen üstün bir Afrika Gitar uyarlamaları derlemesine dönüşüp, gitara yeni ve heyecan verici bir hayat kattı. 2012 yılında Derek Gripper’in solo gitar için Mali müziği kaydı olan “One Night on Earth: Music from the Strings of Mali” çıktı.
Derek Gripper, eğitimli bir Montessori öğretmenidir. 2006 yılından beri Montessori yöntemini temel alan bir gitar eğitim yöntemi geliştirmektedir. Montessori Gitar Metodu artık atölyelerde, kitaplarda ve nota ile eğitici malzemelerin özgün dizilerinde sunulmaktadır.
Sayfa Düzeni: Tenise Yalçın evetbenim
tenise@evetbenim.com
Kaynak: Eren Levendoğlu/ Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali – http://www.gumuslukfestival.org
tenise@evetbenim.com
Kaynak: Eren Levendoğlu/ Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali – http://www.gumuslukfestival.org