Borusan Klasik’te Ayın Albümü
(Mart 2024)
Güray Başol: Cumhuriyetin 100. Yılında Kadın Besteciler Nazife Aral Güran – Yüksel Koptagel
Borusan Klasik’te Ayın Albümü
(Mart 2024)
Güray Başol: Cumhuriyetin 100. Yılında Kadın Besteciler Nazife Aral Güran – Yüksel Koptagel
Güray Başol bu albümde Cumhuriyetin ilk yıllarında doğmuş, eğitimlerini dönemin zorluklarına rağmen yurtdışında sürdürmüş, yetiştikleri alan ve stil konusunda farklı müzikal kimliklere sahip iki bestecimizin yapıtlarını kayıt altına alıyor.
“Cumhuriyet’in kuruluş fikrinin temelinde yer alan, sahip olduğu değerleri koruyan, yaptığı üretimleri evrensel ölçekte gerçekleştiren ve dünyaya sunan çağdaş bir ülke yaratma fikri, Atatürk’ün öncülüğünde sanat ve müzik alanında da hayata geçirilmiş, bu hedefle üretilen eserlerin sayısı kısa sürede artarak çoksesli müzik alanında eser veren günümüz genç bestecilerine de rehber olmuştur. Bu albümde Türkiye’de müzik literatüründe isimlerinden ve üretimlerinden yeterince bahsedilmemiş iki bestecimizin piyano için yazdığı eserlere yer veriliyor. Cumhuriyet’in ilk yıllarında doğmuş, eğitimlerini o dönemin zorluklarına rağmen yurtdışında önemli müzisyenlerle sürdürmüş, Türkiye’de çoksesli müziğin gelişmesi ve zenginleşmesine katkıda bulunmuş Nazife Aral Güran ve Yüksel Koptagel’in eserlerini kaydetmek benim için her bakımdan çok kıymetli bir çalışma oldu. Aldıkları eğitim, kendilerini yetiştirdikleri alan ve stil konusunda farklı müzikal kimliklere sahip iki bestecimizin yapıtlarını kayıt altına alarak, Türk bestecilerin eserlerini daha yakından bilmek, tanımak, dinlemek ve icra etmek isteyen müzisyenlere bestecilerimizi yeniden hatırlatmayı ve arşiv kayıtlarına katkıda bulunmayı hedefliyorum. Sahip olduğumuz değerleri tanımanın, hayatımızda ve yapılacak yeni çalışmalarda bizlere farklı bakış açıları kazandıracağı inancıyla yola çıktığım bu projeyi Cumhuriyetimizin 100. yılında hayata geçirdiğim için ayrıca çok mutluyum.” Güray Başol Radyomuzun usta yapımcılarından Füsun Özgüç’ün hazırlayıp sunduğu Ayın Albümü’nün yayın saatleri şöyle:
Pazartesi: 15:00
Çarşamba: 08:30
Cuma: 13:00
Pazar: 19:00
Borusan Klasik; karnaval.com/borusanklasikdinle adresinde ve KARNAVAL uygulamalarında…
https://www.borusansanat.com/borusanklasik.html
SESLERİ VE RENKLERİ HİÇ BİTMEYEN RADYO: BORUSAN KLASİK
Nazife Aral Güran 1921 Viyana doğumlu. Babasının hariciyeci olması nedeniyle çocukluk ve gençlik yıllarını yurt dışında geçirdi. Annesi ve Cemal Reşit Rey ile başlayan müzik çalışmalarına 1938-42 yılları arasında Berlin Yüksek Müzik Akademisi’nde devam etti. II. Dünya Savaşı’nın başlaması nedeniyle eğitimine ara veren Güran, doktor olan eşinin görevi nedeniyle bulunduğu Diyarbakır’da, Diyarbakır Filarmoni Derneği’ni kurmuştu. Yıllar sonra yarım kalan eğitimini Köln Konservatuvarı’nda tamamlayan bestecinin eserleri Türkiye dışında Almanya’da da basıldı.
Yüksel Koptagel 1931 İstanbul doğumlu. Sanat dolu bir ortamında yetişen besteci, beş yaşındayken komşuları olan Cemal Reşit Rey’in önerisiyle Rânâ Erksan ile piyano çalışmaya başladı. 1954’te İstanbul’a gelen ünlü besteci Joaquin Rodrigo’nun daveti üzerine İspanya’ya gitti ve bu dostluk Rodrigo’nun 1993’teki vefatına dek sürdü. Eğitimine Madrid Konservatuvarı ve ardından Paris’teki Schola Cantorum’da devam eden sanatçı, Rodrigo’nun dışında Santiago de Compostela’daki yaz okulunda besteci Alexandre Tansman ve piyanist Alicia de Larocha ile çalıştı. Türkiye’ye döndüğünde Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’na piyanist olarak atandı, ardından İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nda bu görevi sürdürdü. Bir süre Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda program koordinatörlüğü yaptı.
1982 yılında Milano’da doğan Güray Başol piyanoya 15 yaşında İstanbul Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde başladı. Üniversite eğitiminin ardından École Normale de Musique de Paris’de Germaine Mounier’nin “yüksek öğretmenlik diploması” sınıfında eğitimine devam etti. Trossingen Müzik Yaz Okulu’nda Gerlinde Otto ve Colombes Müzik Yaz Okulu’nda Yuri Serov ile de çalışan piyanist, Uluslararası Claude Kahn Piyano Yarışması’nda bronz madalya kazandı, 1. Uluslararası Orkestra’Sion Yarışması’nda ise finale kaldı. Türkiye, Fransa, Almanya, İtalya, İngiltere, Sırbistan, Tunus, İsviçre, Portekiz ve İspanya’da önemli konser salonlarında solo piyano resitalleri verdi, İdil Biret, Pascal Godard, Verda Erman ile çalışma fırsatı buldu. Solistlik kariyerinin yanı sıra müzikoloji çalışmalarına ağırlık veren Başol, Université de Paris IV-Sorbonne’da Philippe Cathé’nin yönetiminde hazırladığı “Jean Françaix’nin Piyano Sonatı ve Armonik Analizi” başlıklı ilk yüksek lisans tezini 2010 yılında, “1687-1705 Yılları Arasında Bestelenmiş Fransız Klavsen Süitleri ve Armonik Analizleri” adlı ikinci yüksek lisans tez çalışmasını da 2012’de tamamladı. İlk albümü L’Orient-Express’i Anima Records etiketiyle Fransa’da 2018 yılında piyasaya çıkaran piyanist, halen Paris’te eğitmenlik yapıyor, Türkiye ve yurtdışında konserler vermeye devam ediyor.
“Cumhuriyetin 100. Yılında Kadın Besteciler Nazife Aral Güran – Yüksel Koptagel” albümünün kaydı İTÜ MİAM Stüdyoları’nda Ozan Sarıer tarafından yapıldı. CD kitapçık yazılarını her iki besteci üzerine akademik çalışmalarını Viyana’da doktora tezi vererek tamamlayan Dr. Nejla Melike Atalay yazdı. Albümün fotoğrafları Serdar Tanyeli, tasarımı ise Gözde Oral’a ait.
Sayfa düzeni: Tenise Yalçın/tenise.yalcin@gmail.com – Sayfa İçerik ve görseller: Dilek İçinsel-Güray Başol