Hayati Asılyazıcı: Buluşma Yeri

Buluşma Yeri

Hayati Asılyazıcı

Duşan Kovaçeviç'in ünlü bir yazar olduğunu biliyorduk. Oyunları 42 dile çevrilmiş. Bir süre diplomat olarak da görev yapmış. Dramaturgi üzerine kurulu bir eğitimden geliyor. Ayrıca başka odak noktaları da var, söz gelimi sinema. Çağımızın önemli bir yazarı. Kendi toplumunun özellikle Yugoslavya devletini varlığı ile ilgili derin soluklu süzgeçler kullanan eleştirileri toplumsal çalkantıya yönelik bireysel yanlışların inanılmaz kovalayıcısı.oyunlarında diyaloglarında bolca gördüğümüz ironi onu gerçekçi yöne iten yazarlar sıralamasında öne çıkarıyor. Yugoslavya'nın dağılmasından önce ülkenin durumunu ve konumunu sezen yazar geleceği belirleyen yaratıcı gözüyle inanılmaz güzellikte oyunlar yazıyor. Derinliği olan soyutlamalara kaçmayan gerçekçiliği ortaya çıkaran kırılma noktalarında şiirleşen söylemleriyle tam bir çağdaş yazar Duşan Kovaçeviç. Bilge Emin tarafından Türkçe'ye çevrilen ve yazarın ülkemizde tanınmasına da imkan tanıyan "İntiharı'n Genel Provası", giderek acımasızlaşan gerçekliği ve büyüleyici yorumuyla bize parçalanışı, yıkılmayı ve bir devletin çöküşünü sarsıcı bir anlatımla veriyor. M. Nurullah Tuncer'in sahneye koyduğu bu oyun İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatroları'nda iki dönemdir tiyatro izleyicilerin odağı olmaktadır. Bilge Emin'in dilimize kazandırdığı bu oyunu Tuncer'in çözümleyici ve üstün düzeydeki yorumuyla tanıdık Kovaçeviç'i. Bilge Emin ve Başar Sabuncu'nun Türkçe'ye çevirdikleri "Profesyonel" adlı oyunu ile Çehovyen bir yazarla karşı karşıya bulunduğumuzu gördük. "İntihar'ın Genel Provası" ayrı bir yazımın konusu olacak. Yine geçtiğimiz günlerde izlediğim Kovaçeviç'in oyunu "Buluşma yeri", beni toplumsal yaşamın içinde bulunan gerçeklerle yüz yüze getirdi. Yaşam ve ölüm çizgisi bu oyunun psikolojik çözümlemesinin görsel bir göstergesidir. Yaşam felsefesini bu denli güzel çözümleyen ve yorumlayan yazar çağımızda çok azdır. Bu oyunu da Türkçe'mize Bilge Emin kazandırdı. "Buluşma Yeri" adlı oyunu M. Nurullah Tuncer sahneye koydu. Aynı zamanda sahne (dekor) ve kostüm tasarımları da Tuncer'e ait. Bütünleyici başarısını bu 3 ögeyle takım oyunculuğuna taşıyan M. Nurullah Tuncer her "reji"siyle kendini yenilemektedir. Yönetmen, aksesuvarları etkili kullanımı; Hülya Genç'in mask'ı, Aysel Zeydan Göz'ün 'canlandırma'sı, Ersin Aşar'ın efekt tasarımı, F. Mehmet Haroğlu'nun ışık tasarımı, Handan Ergiydiren'in koreografisi ve Oliver Josifovski'nin müziğiyle oyun görsel ve işitsel bir şölene dönüşüyor. Oyuncuların katkısını eklediğimizde yapım olağanüstü güzelliğe ulaşıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir