Hint Tiyatrosu ndan bir şölen

Hint Tiyatrosu ndan bir şölen

Hint Tiyatrosu’ndan bir şölen 15. Uluslararası Adana Tiyatro Festivali görkemli açılışını yaptıktan sonra, 28 Mart akşamı Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi Sahnesi’nde Hindistan’dan gelen Taj Ekspresi tiyatro topluluğu, “Aşkın Yeni Adresi” adlı müzikli oyununu sergiledi. Hindistan’lı topluluk, müzikli oyunuyla iki gösterimi yaptı. Pranav-Shruti Merchant’ın yapımcılığını üstlendiği oyun, renkli giysileri, olağanüstü dansları, şarkıları ile görsel ve işitsel bir şölen oldu. Yapım ve 800 değişik giysi tasarımıyla Hindistan’dan gelen tiyatro topluluğu, oyuna katmış oldukları ışık gösterileri ile oyunları inanılmaz güzellikte şova dönüşüyordu. Halk danslarını klasik Hint müziğinin birçok kez görmüş ve izlemiştim ama müzikli bir tiyatro yapımı olarak “Aşkın yeni adresi”oyunu o denli şaşırtıcı ve etkileyiciydi. Adanalı izleyicilerle birlikte bir Hint Tiyatro örneğini bu festivalde görmek, başlı başına bir sanat olayıydı. Devlet Tiyatroları Genel Müdürü ve Genel Sanat Yönetmeni Lemi Bilgin ve DT’nin Dışilişkiler sorumlusu Sükun Işıtan bu topluluğu Hindistan’da kendi sahnelerinde izlediler ve ülkemize gelmesini sağladılar. Böylece Hint Tiyatrosu adına bir ilkin gerçekleşmesi olayı ortaya çıktı.

Doğu’nun gizemli yönlerini Batılılar diledikleri gibi kullanageldiler. Aslında Doğu’nun gizemi derin kültür ve sanatıyla birlikte değerlendirildiği zaman asıl niteliği ortaya çıkar. Puccini’nin Çin söylencesinden yararlanarak yarattığı Turandot Operası ile yine aynı bestecinin yapıtı olan Madame Butterfly gibi seçkin opera yapıtları Doğu’nun kültürüne yaklaşılan en iyi yapıtlardır. Bertolt Brecht “Turandot” ve “Atlayıcılar” adlı yapıtını tiyatroya kazandırmıştır. Her iki yapıtın ilk yazarı 19. yüzyılda yaşayan İtalyan Carlo Gozzi’dir. Doğu kültürüne böyle bakılınca dünya çapında yapıtlar çıkar ortaya. Aslolan da budur. Japon Kabuki Tiyatrosu, Çin operası Doğu kültürünün sanat dünyasına kattığı olağanüstü gizemli sanat olayıdır.

Adana’da izlediğimiz Hint Tiyatrosu örneği, Hint Kültürü ve Sanatı’nın seçkin bir analiz ve senteziydi. Modernize edilen çıkış noktasıyla birlikte soylu bir Hint sanatı örneğini sergiliyordu. Playback de olsa şarkılar ve müzik bir görsel şöleni tamamlayan, oyuna katkı sağlayan müzikli oyunu, uluslararası düzeye taşıyordu.

Oyunun kurgusunda Tac Mahal sık sık yineleniyordu. Bu Asya’daki Türk Kültürü’ne de bir göndermeydi. Tac Mahal’i Babür Türkleri’nin 6. imparatoru olan Şah Cihan’ın aşkın bir simgesi olarak karısı için yaptırdığı ve bir dünya şaheseri olduğu bilinmektedir. Oyunda sık sık yinelenen Bollywood sözcüğü aslında Bombay kentini niteledikleri içindi. Bombay kentine Hollywood gözüyle bakılır ve aslında Hollywood’tan çok daha büyük bir kenttir. Film yapım sayısı da Hollywood’un önündedir.

Uluslararası Adana Festivali’ne renk katan “Aşkın yeni adresi” adlı oyununda doğu ağırlıklı Hint geleneği ile batı sentezi vardı. Ülkemizde görülmesi çok güç olan bu oyunun Adana Festivali’nde yer alması, ülkemizdeki festivalleri için bir başkalıktı. Kostüm, dekor ve aksesuar olarak kullanılan malzemeler ülkemize, Adana’ya ulaşması için Mersin Limanı’na gemi ile getirildi. Her ülkenin sanatı ile buluşulduğunda yerel ve evrensel olayların, festivalin yapıldığı ülkelere taşındığına tanık oluyoruz. Devlet Tiyatroları ve Sabancı Vakfı’nın ortaklaşa düzenlediği 15. Uluslararası Tiyatro Festivali görkemli bir sanat olayı olarak tiyatro tarihimize geçecektir.

Hayati Asılyazıcı


hayatiasilyazici@yahoo.com


Aydınlık Gazetesi alıntı:
Son Güncelleme: Salı, 02 Nisan 2013 18:40

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir